hot artikel

30/04/2018

IGEL eerste thin client leverancier ter wereld met eigen UEFI Secure Boot beveiligingsstandaard

Alle soorten x86-pc’s, -laptops, -tablets en thin clients omzetten naar een IGEL-omgeving is nu nog veiliger

IGEL, wereldwijd toonaangevend op het gebied van endpoint managementsoftware, kondigt aan dat ze vanaf nu voldoen aan de eisen van de wereldwijde beveiligingsstandaard UEFI Secure Boot. Daarmee is IGEL de eerste thin client leverancier met dit wapenfeit. Deze door de pc-industrie ontwikkelde beveiligingsstandaard onderstreept de veiligheid van het IGEL besturingssysteem. Nu dus ook gevalideerd en onderschreven door Microsoft. De UEFI Secure Boot beveiligingsstandaard geldt voor alle IGEL Universal Desktop Converter en de IGEL UD Pocket producten.

UEFI Secure Boot zorgt ervoor, dat een apparaat alleen wordt opgestart met software die wordt vertrouwd door de Original Equipment Manufacturer (OEM). Wanneer de pc wordt opgestart, controleert de firmware de handtekening van de boot loader van het besturingssysteem. Als de handtekening valide is, start de pc op en laat de firmware de besturing over aan het besturingssysteem.

“UEFI Secure Boot, ooit geïntroduceerd met Windows 8, is een belangrijk kenmerk van het Windows-besturingssysteem dat computers beschermt tegen hedendaagse malwaredreigingen zoals bootkits, die worden geactiveerd voordat het echte besturingssysteem opstart en zo de OS-beveiligingscontroles omzeilen”, zegt Matthias Haas, CTO van IGEL. “Nu er sprake is van een UEFI Secure Boot-validatie, hoeven gebruikers niet langer de UEFI Secure Boot-functie te deactiveren als ze de IGEL UDC3 en IGEL UD Pocket inzetten om hun bestaande x86-apparatuur om te zetten naar een IGEL besturingssysteem.”

UEFI Secure Boot-gevalideerde UDC3- en IGEL UD Pocket-oplossingen zijn vanaf heden verkrijgbaar en te herkennen aan het hangslotsymbool dat wordt weergegeven in de opstartpatch van het systeem. Dit symbool is de garantie dat de endpoint wordt geactiveerd met UEFI Secure Boot.

Dankzij de inzet van IGEL kunnen IT-organisaties bestaande apparatuur snel en eenvoudig voorzien van het op Linux gebaseerde besturingssysteem. Zelfs als apparatuur inmiddels verouderd is. Daarmee wordt volop geprofiteerd van de voordelen van Virtual Desktop Infrastructure (VDI) en Windows 10. Op deze manier hoeven organisaties niet te investeren in nieuwe kostbare werkplekapparatuur. De UEFI Secure Boot biedt een extra beveiligingslaag ter bescherming tegen cyberaanvallen. De apparatuur die omgezet wordt naar de Linux omgeving van IGEL kan eenvoudig gecentraliseerd beheerd worden met de gratis IGEL Universal Management Suite (UMS).

Over IGEL Technology
IGEL levert krachtige endpoint management software dat uitblinkt in eenvoud en volledig afgestemd is op grote organisaties. Onderdeel van het IGEL software portfolio is het IGEL OS™ besturingssysteem, Universal Desktop Converter™ (UDC), IGEL Cloud Gateway™ (ICG), IGEL UD Pocket ™(UDP) en de gratis Universal Management Suite™ (UMS). Deze oplossingen zorgen voor het veilig en kosteneffectief beheren van elk willekeurig X86 device ongeacht merk of type apparaat. IGEL geeft de hoogste garantie in de industrie met vijf jaar op de in Duitsland ontwikkelde gedegen thin, zero en all-in-one apparatuur plus aanvullend drie jaar end-of-life ondersteuning en beheerfunctionaliteit. Organisaties uit allerlei sectoren vertrouwen op IGEL’s effectieve beheer van willekeurige werkplekapparatuur waar zowel Windows als het IGEL besturingssysteem op draaien. Gecentraliseerd werkplekbeheer vanaf één dashboard interface. IGEL heeft kantoren over de hele wereld inclusief partnerships in meer dan 50 landen. Kijk op www.igel.com voor meer informatie.